Jak pisać artykuły, blog?

Chcesz pracować jako copywriter lub prowadzić blog? Koniecznie przeczytaj post o tym, jak pisać artykuły / jak pisać blog!
Warto sobie odpowiedzieć na pytanie Dlaczego chcę pisać artykuły / Po co chcę prowadzić blog? Moje odpowiedzi są takie, aby:
- inni coś wiedzieli,
- wyrazić, co mi się podoba,
- inni coś oceniali,
- rozwijać się / zdobywać wiedzę.
Zastanówmy się, co interesuje ludzi? Interesuje ich:
- to, co bliskie,
- to, co konkretne, mające wartość informacyjną,
- to, co rzeczywiste, co naprawdę się zdarzyło,
- to, co nowe i nieoczekiwane.
Warto wiedzieć, jak czyta czytelnik
W pierwszej kolejności zwraca uwagę na następujące elementy:
- tytuł,
- zdjęcie, rysunek, infografika,
- podpis pod zdjęciem,
- lead.
Inne elementy przyciągające wzrok czytelnika:
- pogrubienia (inaczej boldy),
- pochylenia (czyli kursywy, italiki),
- podreślenia,
- linki.
Tytuł
Powinien:
- być intrygujący, interesujący
- poruszać temat pasjonujący czytelników,
- obiecać szybką, nietypową korzyść,
- informować o nowościach, zmianach,
- zadawać pytanie retoryczne,
- przedstawiać unikalną cechę produktu, marki czy wydarzenia.
Tytuł najlepiej wymyślać po napisaniu artykułu / notki na blog.
Lead
Jest to pierwszy, wyróżniony akapit tekstu, który ma zaciekawić czytelnika i płynnie wprowadzić go w treść artykułu / postu na blog. To bardzo ważny element na podstawie którego czytelnik decyduje czy przeczyta dany artykuł / notkę na blog, czy nie. Jest to ściśnięta do granic możliwości esencja problemu opisanego w artykule / poście.
Zasada jest taka: Jeśli nie potrafisz wyrazić tezy artykuły w dwóch-trzech zdaniach, nie pisz artykułu / notki!
Lead ma:
- zaciekawiać,
- wciągać,
- intrygować,
- efektownie wprowadzać w temat.
Rodzaje leadów:
- informacyjny,
- w postaci pytania,
- w formie cytatu,
- angdota.
Cytat powinien być kontrowersyjny, ciekawy lub / i zdecydowany.
Anegdota to krótka historia, która wprowadza czytelnika w okoliczności zdarzenia, oddaje nastrój, budzi emocje.
Nowy akapit --> nowa myśl. Akapit ma mieć maksymalnie 5-6 zdań. Im krótsze i zwięzłe akapity, tym czytelniejsze. Pierwsze zdanie nowego akapitu powinno nawiązywać do poprzedniego. Konieczne jest "łagodne przejście" z jednego wątku (akapitu) do kolejnego. Akapity ułatwiają skracanie i rozbudowywanie tekstu.
Śródtytuł to wewnętrzny tytuł, który zapowiada, co będzie w następnych kilku akapitach tekstu. Zazwyczaj stosowany jest w dłuższych artykułach / postach na blogu. Powinien wzbudzać zainteresowanie, zachęcać do dalszej letury. Pojawia się średnio co 5-8 akapitów.
Jedno zdanie - jedna myśl, jedna liczba, jeden cytat.
Po kilku krótkich zdaniach powinno pojawić się jedno dłuższe.
W ramce podajemy dodatkowe informacje, wyróżniające informacje czy tzw. call to action, czyli wezwanie do akcji - to np. kliknięcia w link czy zatelefonowania.
Co Ty byś dodała / dodał do tej notki?
Anna
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze moderujemy. Te, które mają widoczny w podpisie adres WWW bloga/ strony lub zawierają linki reklamujące/ pozycjonujące jakaś stronę WWW/ blog nie zostaną opublikowane. Podpisz się imieniem i nazwiskiem, imieniem lub ksywką.
Reklamę na naszym blogu możesz kupić klikając tutaj (w postaci dodania krótkiego tekstu lub grafiki przekierowującego na jakąś stronę WWW). Możliwa jest też reklama w postaci dodania swojego artykułu reklamowego. By ją kupić kliknij w prawym górny rogu na napis "Dodaj tutaj artykuł reklamowy". O innych formach reklamy przeczytasz na podstronie Współpraca. Zapraszamy do jej odwiedzenia.
Dziękujemy za komentarz. Liczymy na kolejne :)